SAUNA

SAUNA

opublikowano 20 lipiec 2017

SAUNA
Sauna jest to zabieg o działaniu ogólnoustrojowym polegającym na podniesieniu temperatury organizmu za pomocą gorącego powietrza o stałej małej wilgotności lub z jej krótkotrwałym wzrostem. Organizm człowieka jest w stanie znieść temperaturę powietrza sięgającą nawet do 140 stopni C pod warunkiem, że wilgotność powietrza nie przekracza 30%.
 
Przed wejściem do sauny należy skorzystać z toalety, a następnie umyć się pod natryskiem ciepłej wody, po czym dokładnie powycierać się do sucha. Z kąpieli w saunie powinno korzystać się nago w 2-3 cyklach, składających się z dwóch części: przegrzania organizmu, a następnie jego schłodzenia.
 
Po wejściu do sauny należy najpierw usiąść na najniższej ławce, a później stopniowo podnosić swoje położenie przebywając w saunie do 15 minut. Po wyjściu należy rozpocząć drugą część cyklu polegającą na schładzaniu organizmu. W pierwszej kolejności wykonuję się kilka głębokich wdechów i wydechów pozwalających wychłodzić układ oddechowy. Następnie przystępuje się do polewania ciała lekko chłodną wodą, a później zimną. Polewanie rozpoczyna się od stóp, kierując ku górze poprzez kończyny dolne, następnie polewając dłonie, ramiona, przechodząc na brzuch, klatkę piersiową, a na samym końcu twarz. Dopiero po stopniowym schłodzeniu organizmu można dokonać kąpieli zanurzeniowej w zimnej wodzie lub skorzystać z zimnego natrysku. Schładzanie powinno trwać nawet 15 minut. Przed ponownym wejściem do sauny należy dokładnie wytrzeć skórę do sucha, gdyż wilgotna skóra zmniejsza wydalanie potu oraz powoduje zwiększenie wilgotności powietrza.
 
Po wyjściu ze sauny nie wolno wykonywać nagłej kąpieli zanurzeniowej w zimnej wodzie, nie wskazany jest sam pobyt w saunie bez wykonywania schładzania organizmu. Po zakończeniu ostatniego cyklu zaleca się wypoczynek w pozycji półleżącej bądź leżącej trwający 30 minut z jednoczesnym nawadnianiem organizmu pijąc wodę mineralną, soki owocowe lub warzywne. Po  skorzystaniu z sauny zabrania się picia alkoholu.
 
Z sauny powinno korzystać się jeden raz w tygodniu, sporadycznie dwa razy, jednak z odstępem co najmniej 4 dni. Pierwszy pobyt w saunie powinien zawierać jeden cykl, a dopiero po trzy krotnym skorzystaniu można zwiększyć liczbę cykli na dwa, a jeżeli są dobrze znoszone to na trzy.
 
W pierwszych trzech, czterech godzinach po skorzystaniu z sauny występować może osłabienie i duże rozluźnienie mięśniowe, spowolnienie szybkości reakcji i pogorszenie koordynacji ruchowej oraz objawy niedoboru wody wywołanej zwiększonym wydalaniem potu.
 
Sauna ma działanie silnie bodźcujące powstające na wskutek dużych różnic temperatur zachodzących podczas zabiegu, zmian wilgotności powietrza oraz ciśnienia parcjalnego tlenu.
 
Korzystanie z sauny powoduje usprawnienie czynności odruchowych, stymulacje ustroju oraz przywrócenie równowagi biologicznej. Sauna podwyższa temperaturę ciała człowieka co powoduje wzrost ilości skurczów serca nawet do 140 na minutę, które wraca do stanu wyjściowego po 4 godzinach od zakończenia zabiegu sauny, wzrost ciśnienia skurczowego i rozkurczowego serca o około 25 mm  HG które później obniża się o około 10 mm HG w stosunku do ciśnienia wyjściowego. Przebywanie w saunie powoduje ponadto przyśpieszenie oddechów nawet do 36 na minutę, poprawę krążenia krwi, zwiększenie wydzielania gruczołów błony śluzowej dróg oddechowych, zmniejszenie napięcia mięśni, także gładkich oskrzeli, poprawę metabolizmu, zwiększenie wydalania potu, zwiększanie wydalanie hormonu adrenokortykotropowego przysadki i kortyzolu kory nadnerczy, które mają wpływ na przezwyciężanie sytuacji stresowych. Dzięki systematycznemu korzystaniu z sauny zwiększa się liczba krwinek czerwonych, zwiększa się pojemność życiowa płuc, obniża się poziom cukru we krwi, poprawia odporność organizmu, przyśpiesza regeneracja po wysiłku fizycznym, oczyszcza się organizm z toksyn i metali ciężkich.
 
Wskazania do sauny: 
 
- odnowa biologiczna, 
 
- relaks, odprężenie, odpoczynek, pielęgnacja ciała,
 
- choroby zwyrodnieniowe stawów,
 
- zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa przy dobrym stanie ogólnym,
 
- łagodne postacie choroby reumatoidalnej,
 
- przewlekłe nieżyty górnych dróg oddechowych,
 
- profilaktyka przeziębień,
 
- alergiczne choroby skóry,
 
- trądzik młodzieńczy,
 
- łuszczyca,
 
- choroby ścięgien, więzadeł i mięśni nie w stanach ostrych,
 
- zwiększenie wydolności organizmu.



Bezpieczny hotel