NORDIC WALKING

NORDIC WALKING

opublikowano 11 maj 2016

NORDIC WALKING
Nordic Walking
 
            Jeszcze kilka lat temu ludzie nie przywiązywali aż tak znacznej uwagi do aktywności fizycznej jak współcześnie. Rosnąca świadomość społeczeństwa w zakresie dbania o własne zdrowie jest teraz bardziej powszechna i mobilizuje do uprawiania różnych dyscyplin sportowych, zarówno wyczynowo jak i rekreacyjnie. Zmniejsza się natomiast procent społeczeństwa, które uważa, że odpowiednia aktywność nie wpływa znacząco na profilaktykę różnego rodzaju schorzeń jak np. choroba zwyrodnieniowa stawów, choroby układu krążenia czy cukrzyca. Społeczeństwo jest coraz bardziej świadome tego, że właściwie dobrany wysiłek fizyczny nie tylko pomaga odpowiednio dbać o sylwetkę ale także wspomaga prawidłową pracę                      układu ruchu, czyli kości, mięśni i stawów.
 
O ile wpływ ruchu na układ mięśniowy jest powszechnie znany, gdyż regularny trening powoduje przede wszystkim lepszą tolerancję wysiłku, o tyle mniej znany jest już wpływ wysiłku na pozostałe składowe układu ruchu. A spełnia on niezmiernie ważną funkcję. Poprzez odpowiedni trening aparatu ruchu, zwiększa się masa kostna przez co w późniejszym wieku zmniejsza się ryzyko wystąpienia osteoporozy. Dobre obciążenie kości niweluje także pojawienie się odkształceń w obrębie szkieletu, a z tym wiąże się zmniejszone ryzyko powstawania wad postawy. Dla stawów, ruch również jest niezbędny. Kształtuje on powierzchnie stawowe, wspomaga także procesy powstawania mazi przez co powierzchnie te nie ocierają się o siebie, zmniejsza to ryzyko występowania choroby zwyrodnieniowej stawów. Dzięki aktywności fizycznej, torebka stawowa oraz więzadeł są bardziej elastyczne, a przez to mniej podatne na urazy.
 
Oczywiście aktywność fizyczna wpływa znacząco na cały organizm. Nie można pominąć tutaj jak bardzo wspomaga on pracę układów krążenia i oddechowego, poprzez zwiększenie pojemności serca oraz lepsze dotlenienie tkanek, zmniejsza się ryzyko występowania choroby wieńcowej oraz zawału mięśnia sercowego. Ruch bodźcuje również układ nerwowy, przez co kształtuje się pamięć ruchowa i poprawia koordynacja. Oprócz tego wysiłek fizyczny poprawia gospodarkę enzymatyczną i hormonalną organizmu.
 
Większa świadomość dobroczynnego wpływu wysiłku fizycznego na organizm prowokuje ludzi do aktywności. Dlatego też coraz częściej spotyka się na ulicach, deptakach, ścieżkach, rowerzystów, biegaczy czy osoby spacerujące z kijkami w dłoniach. To właśnie ta ostatnia grupa jest coraz bardziej powszechna. Co dają spacery z kijkami? Jaki mają wpływ na organizm?
 
By lepiej przyjrzeć się temu zagadnieniu, należałoby zastanowić się nad tym czemu nie można spacerować chociażby z kijkami narciarskimi tylko z odpowiednim sprzętem? Odpowiedź jest znacząca, ponieważ bez odpowiedniego sprzętu nie da się prawidłowo trenować. Najlepsze kije wykonane są z włókna węglowego, jednoczęściowe. Mają bardzo dobre parametry, gdyż są lekkie i przenoszą małą ilość wibracji na kończyny górne. Długość kijków dopasowywana jest odpowiednio do wzrostu, zwykle stosuje się przelicznik wyrażony wzorem 0,6 x wzrost = długość kijów. Odpowiedni dobór sprzętu warunkuje odpowiednie obciążenie układu ruchu, oraz zaangażowanie dużo większej liczby mięśni niż podczas spaceru bez tego sprzętu. Nordic walking wpływa też odciążająco na stawy, przez co ułatwia ich pracę. Metoda ta, pozwala na bodźcowanie wszystkich układów organizmu, które zostały wyżej wymienione w tekście, jednak bardziej efektywnie. Niezmiernie ważne jest odpowiednia technika chodu, która pozwoli to zrealizować w pełni.
 
Nasza klinika organizuje kursy Nordic walking, podczas których wykwalfikowany instruktor prowadzi wykłady na temat metody. Później odbywają się zajęcia praktyczne, podczas których naucza się prawidłowej techniki chodu. Każdy uczestnik kursu otrzymuje specjalny dyplom zaświadczający o uzyskaniu odpowiednich kwalfikacji. 



Bezpieczny hotel