Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności

Są wymagane, aby umożliwić korzystanie z podstawowych funkcji witryny, takich jak zapewnienie bezpiecznego logowania lub zapamiętywanie, na jakim etapie rezerwacji jest użytkownik. Bez tych plików korzystanie z Naszej strony nie będzie możliwe.

Umożliwiają analizę korzystania z witryny przez użytkownika w celu oceny i poprawy jej wydajności dzięki zrozumieniu, jak korzystają z niej użytkownicy a także mają na celu dopasowanie i zapamiętanie preferencji użytkownika. Mogą one być również wykorzystywane do zapewnienia lepszej obsługi klienta na tej stronie. Na przykład: do zapamiętywania danych do logowania, zapisywania informacji o tym, co znajduje się w koszyku lub dostarczania informacji o sposobach korzystania z naszej strony, do zapisywania informacji o wybranym języku, regionie, rozmiarze czcionki, wyglądzie strony internetowej.

CHONDROMALACJA RZEPKI

01 sierpień 2016

CHONDROMALACJA RZEPKI
Postępowanie fizjoterapeutyczne w chondromalacji rzepki.

Chondromalacja to zespół objawów klinicznych, jednakże to pojęcie odnosi sie do nieprawidłowości w obrębie chrząstki stawowej - najczęściej rzepki.
Rzepka w kolanie pełni funkcję ochronną od przodu i jednocześnie zwiększa działanie mięsnia czworogłowego uda.
Zmiany chondromalacyjne to  rozmiękanie chrząstki stawowej w kolanie. Staje się ona zbyt miękka, popękana lub/i z ubytkami - nie spełniając zatem odpowiednich warunków - sprężystości i twardości oraz nie chroni właściwie warstw głębiej leżących czyli tkanki podchrzęstnej oraz kostnej.

Przyczyny powstawania chondromalacji:

1. Biochemiczne:
- choroby m.in. RZS, nawykowe krwiaki śródstawowe, zapalenie błony maziowej;
- zmiany zwyrodnieniowe;
- dostawowe iniekcje sterydowe.

2. Biomechaniczne:
- urazy - zwichnięcia lub złamanie rzepki;
- zaburzenia równowagi mięśniowej;
- wysokie ustawienie rzepki;
- zaburzenia związane powikłaniami po złamaniu kości udowej;
- nadmierne przyparcie rzepki;
- zaburzenia prawidłowego ruchu i stabilności po uszkodzeniu łąkotki lub więzadeł krzyżowych;
- konflikt rzepkowo-udowy;
- koślawość kolan;
- płaskostopie;
- zaniki mięśniowe lub zbyt nadmierne napięcie mięśni w obrębie stawu kolanowego.

Objawy kliniczne (uzależnione od stopnia zaawansowania choroby oraz w dużej mierze od rodzaju i intensywności ruchowej):

- ból, zazwyczaj tępy jednostajny występujący w przednim przedziale stawu kolanowego. Pacjenci zgłaszają nasilenie dolegliwości po długotrwałym siedzeniu bez zmiany pozycji oraz bóle nocne;
- tkliwość przyśrodkowego brzegu rzepki;
- zanik mięśni w obrębie stawu kolanowego;
- obrzęk lub wysięk w stawie ( w zależności od stopnia podrażnienia maziówki);
- trzeszczenie spowodowane tarciem nierównych powierzchni stawowych;
- objaw blokowania i przeskakiwania podczas ruchu ( ciała wolne ).

Wyróżniamy 4 stopnie chondromalacji (skala wg Outerbridge'a):
I stopień - rozmiękanie i obrzęk chrząstki
II stopień - szczeliny nie przekraczające 1,25 cm nie sięgające do warstwy podchrzęstnej
III stopień - szczeliny sięgają warstwy podchrzęstnej, ich rozległość nie przekracza 1,25 cm
IV stopień - uszkodzenia sięgają warstwy podchrzęstnej z widoczną kością w dnie zmiany.

Postępowanie fizjoterapeutyczne :

Postępowanie rozpoczyna się od konsultacji z lekarzem ortopedą oraz z wykwalifikowanym terapeutą. Przeprowadzony zostaje szczegółowy wywiad z pacjentem, który ma na celu określenie rodzaju bólu, stopień jego nasilenia przy poszczególnych ruchach. Zbierane są informacje dotyczące trybu życia codziennego, ewentualnych przebytych urazów i przeciążeń stawów kolanowych. Wykonywane są testy diagnostyczne stawów kolanowych oraz badanie ultrasonograficzne.
W dalszej kolejności układany zostaje program usprawniania w skład którego wchodzą zabiegi z zakresu FIZYKOTERAPII -  światłolecznictwa, elektroterapii, pola magnetycznego, zimnolecznictwa, balneoterapii. Ustalony zostaje plan z zakresu KINEZYTERAPII - treningi medyczne, gimnastyka indywidualna, ćwiczenia w basenie lub również Nordic Walking. TERAPIA MANUALNA jest doskonałym narzędziem fizjoterapeutycznym mająca na celu zmniejszenie dolegliwości bólowych jak również zwiększenie zakresu ruchomości w stawie.

Nowością w leczeniu chondromalcji jest podanie dostawowe preparatu Genvisc gplus, który w swym składzie posiada 3 ważne substancje: kwas hialuronowy, siarczan chondroityny i N-acetyloglukozaminę. Substancje te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania stawu.

Kompleksowe postępowanie fizjoterapeutyczne przeprowadzone w naszej klinice, pomoże zmniejszyć dolegliwości bólowe, przywrócić sprawność aparatu więzadłowo-mięśniowego i poprawi jakość życia.