ZESPOŁY PRZECIĄŻENIOWE UKŁADU RUCHU

14 czerwiec 2017

ZESPOŁY PRZECIĄŻENIOWE UKŁADU RUCHU

Najczęstszą przyczyną dolegliwości bólowych mięśni i stawów są zmiany o charakterze przeciążeniowym. Każdy z nas wielokrotnie w ciągu życia doświadcza bólów kręgosłupa związanych z dźwiganiem ciężkich przedmiotów, bólów mięśni po ciężkiej pracy fizycznej, bólów i uczucia zdrętwienia karku po pracy przy komputerze lub po dłuższym czytaniu książki. Dolegliwości te zwykle szybko ustępują po odpoczynku, zmianie pozycji lub krótkiej gimnastyce. Jednorazowe przeciążenie nie doprowadza do zmian chorobowych, jeśli jednak sytuacje takie powtarzają się, możemy mieć do czynienia z rozciągniętym w czasie procesem zużywania się nadmiernie obciążanych tkanek.

Przeciążenie można rozumieć jako wynik braku równowagi między wytrzymałością tkanek i obciążeniami dnia codziennego. Wytrzymałość tkanek (mięśni, chrząstek, kości, ścięgien i więzadeł) zależy w dużej mierze od ich jakości odziedziczonej po naszych rodzicach, ale również od prawidłowego rozwoju w dzieciństwie i młodości oraz odpowiedniego treningu w wieku dojrzałym. Należy zadbać o to, aby wyposażenie dane nam przez naturę utrzymać w jak najlepszej sprawności przez długie lata.

Czynniki zewnętrzne prowadzące do powstawania przeciążeń:
- obciążenie zbyt dużą pracą w stosunku do wytrzymałości organizmu, np. dźwiganie ciężkich przedmiotów
- obciążenie normalną pracą, ale w zbyt długim czasie lub ze zbyt dużą częstotliwością: wykonywanie powtarzających się, tych samych ruchów ( jak w pracy przy taśmie)
- długotrwałe pozostawanie w przymusowej pozycji (W bezruchu nasze mięśnie, ścięgna i więzadła pozostają w stałym napięciu, utrzymując określoną postawę męczą się szybciej niż przy wykonywaniu prac wymagających  zmiany pozycji – nie mają chwili odpoczynku. Siedzenie zwiększa nacisk na dolną część kręgosłupa, powodując w tym miejscu ból. Dodatkowo długotrwałe pochylanie głowy nad biurkiem może doprowadzić do zmniejszenia fizjologicznej lordozy tego odcinka, nadmiernego napięcia mięśni karku oraz częstszych bólów głowy).
- otyłość

We współczesnych czasach proces zużywania się elementów układu ruchu ma charakter przyspieszony. Natura nie przygotowała nas do wielogodzinnych okresów bezruchu, znoszenia przeciążeń podczas jazdy samochodem, obsługi urządzeń wytwarzających wibracje. Postęp techniczny, uwalniając od większości fizycznych obciążeń dawniej niezbędnych do przeżycia, pozbawił nas okazji naturalnego treningu i harmonijnego rozwoju fizycznego. Aby prawidłowo funkcjonować, musimy więc w niejako sztuczny sposób narzucić sobie codzienne ćwiczenia. Nie możemy wyeliminować wad anatomicznych z którymi przychodzimy na świat, jednakże mamy wpływ na możliwie optymalny rozwój i utrzymanie własnej sprawności.

Wskazówki umożliwiające uniknięcie przeciążeń:
- podnosząc ciężar, starajmy się to zrobić z pozycji przysiadu lub klęku, nie zginając przy tym kręgosłupa
- ciężar nieśmy blisko ciała, stanowi to bowiem mniejsze zagrożenie dla kręgosłupa niż niesiony na wyciągniętych do przodu rękach
- jeśli niesiemy coś ciężkiego włóżmy to do plecaka, zamiast nieść w jednej ręce lub torbie na ramieniu
- podczas pracy unikajmy pochylania tułowia do przodu, używajmy narzędzi odpowiedniej długości, umożliwiających postawę wyprostowaną
- unikajmy długiego siedzenia (jeśli musimy, siedźmy prosto na krześle z podparciem okolicy krzyżowo-lędźwiowej, niekorzystne są miękkie, niskie siedzenia)
- unikajmy długiego stania (jeśli musimy stać, spróbujmy oprzeć jedną stopę lub kolano na krześle – to odciąży kręgosłup)
- w czasie wykonywania powtarzanych, monotonnych czynności róbmy co kilkanaście minut krótkie przerwy na zmiany pozycji i rozluźnienie mięśni
- chodźmy częściej w elastycznych, wyprofilowanych i wygodnych butach na niskim obcasie, pomoże to zamortyzować część wstrząsów i oszczędzi nasze stawy
- kontrolujmy wagę naszego ciała, zbyt duża masa ciała dodatkowo obciąża stawy

Nasza Klinika oferuje pomoc pacjentom cierpiącym z powodu zmian przeciążeniowych różnego rodzaju. Zapewniamy fachową opiekę lekarską, dietetyczną oraz fizjoterapeutyczną. Pacjenci mogą skorzystać z następujących zabiegów mających na celu zniwelowanie powstałych przeciążeń i dolegliwości bólowych układu ruchu: terapii manualnej, masażu leczniczego, indywidualnej gimnastyki z fizjoterapeutą podczas której zostaną przekazane odpowiednie wskazówki dotyczące radzenia sobie z obciążeniami dnia codziennego i unikaniem przeciążeń, gimnastyki w basenie, konsultacji dietetycznej oraz zabiegów z działu fizykoterapii, m.in.: głębokiej oscylacji i Bodyflow. SERDECZNIE ZAPRASZAMY.