OBJAWY PODRAŻNIENIE STRUKTUR NERWOWYCH

16 listopad 2017

OBJAWY PODRAŻNIENIE STRUKTUR  NERWOWYCH
Objawy podrażnienia struktur nerwowych

Dolegliwości bólowe typowe dla rwy kulszowej mogą wystąpić na skutek uszkodzenia nerwu zarówno w części proksymalnej w obrębie miednicy jak i w jego dalszych odcinkach. Zazwyczaj występują one poprzez mechaniczne uszkodzenie części proksymalnej na poziomie kręgosłupa. Obserwuje się różne rodzaje mechanicznej kompresji nerwu, która  uwarunkowana jest w zależności od wieku osoby. U ludzi młodszych zazwyczaj stwierdza się ucisk będący efektem uszkodzenia krążka międzykręgowego wywołanego najczęściej poprzez dźwiganie dużych ciężarów. U osób starszych obserwuje się kompresję korzenia powstałą poprzez ucisk osteofitów będących efektem zmian zwyrodnieniowo –wytwórczych kręgosłupa. Często u osób w starszym wieku obserwuję się towarzyszenie zmian wytwórczych z uszkodzeniem krążka międzykręgowego. Do innych dużo rzadszych przyczyn uszkodzenia nerwu kulszowego należą następstwa guza pierwotnego lub przerzutowego o lokalizacji zewnątrzoponowej lub zewnątrzrdzeniowej, następstwa zwichnięcia biodra bądź złamania kości udowej, następstwa operacji wymiany stawu biodrowego. Wiodącym symptomem ucisku na nerw kulszowy jest rwący ból występujący w lędźwiowym odcinku kręgosłupa i pośladku, promieniujący wzdłuż kończyny dolnej przez tylno –boczną powierzchnię uda, łydkę aż do kostki zewnętrznej. Ból objawia się zazwyczaj jednostronnie, do rzadkości należy sytuacja, w której ból występuje jednoczenie wzdłuż dwóch kończyn dolnych.Nasilenia dolegliwości bólowych może być różne od niewielkiego do bardzo mocnego w zależności od stopnia uszkodzenia krążka międzykręgowego.W wyniku uszkodzenia nerwu kulszowego dojść może do porażenia zginaczy stawu kolanowego, jednak ruch zgięcia będzie nadal możliwy, ponieważ odbywa się również przy udziale mięśnia krawieckiego unerwionego przez nerw udowy a także mięśnia smukłego unerwionego przez nerw zasłonowy. Objawy kliniczne oraz ich nasilenie podczas wystąpienia przepukliny krążka międzykręgowego uwarunkowane są kierunkiem wypadnięcia jądra miażdżystego, jego wielkością oraz położeniem a także wymiarami kanału kręgowego. Bardzo istotne jest również współistnienie zmian zwyrodnieniowych takich jak wyrośla kostne, które mogą nasilać objawy. Około 2 / 3 przypadków przepuklin w dolnym odcinku kręgosłupa występuje na poziomie L5 –S1 powodując kompresję pierwszego korzenia krzyżowego. 1 / 3 przypadków dotyczy poziomu L4 –L5 co powoduje kompresję korzenia lędźwiowego L5. Zarówno w jednym jak w drugim przypadku powstałe zespoły korzeniowe określane są mianem rwy kulszowej. Poza bólem ucisk korzenia L5 może wywołać osłabienie prostownika długiego palucha a czasem nawet lekkie opadanie stopy, zaburzenie czucia na dolnej zewnętrznej powierzchni kończyny oraz grzbiecie stopy. Ucisk pierwszego korzenia krzyżowego wywołuje dolegliwości drętwienia na zewnętrznej powierzchni stopy oraz osłabienie czucia. Zaburzony jest odruch z mięśnia trójgłowego łydki. Zachowane zostaje zgięcie podeszwowe stopy, gdyż mięśnie odpowiedzialne za wykonanie tego ruchu unerwione są dodatkowo przez drugi korzeń krzyżowy.W przypadku rwy kulszowej dolegliwości bólowe nasilają się podczas wykonywania niektórych ruchów, szczególnie podczas wykonywania czynności w których trzeba się pochylić do przodu, podczas podciągania kolana do brzucha i unoszeniu wyprostowanej kończyny dolnej w momencie leżenia na plecach.W niektórych uszkodzeniach obrębu pnia nerwu kulszowego mogą wystąpić objawy uszkodzenia nerwu piszczelowego lub strzałkowego. Uwarunkowane jest to podziałem pnia nerwu wewnątrz pochewki na cześć piszczelową i strzałkową.
Poprzez uszkodzenie nerwu piszczelowego dochodzi do utraty czynności zginaczy stopy oraz palców a także drobnych mięśni stopy z wyjątkiem mięśnia prostownika palców i prostownika krótkiego palucha.U osoby z uszkodzonym nerwem piszczelowym dochodzi do upośledzenia przywodzenia i zgięcia podeszwowego stopy oraz rozstawiania i zgięcia palców. Czucie zaburzone jest na tylnej powierzchni podudzia, pięcie, zewnętrznym brzegu i podeszwie stopy. Skutki uszkodzenia nerwu strzałkowego to utrata czynności prostowników stopy i palców, mięśni odpowiedzialnych za przywodzenie stopy oraz krótkiego prostownika palucha. U osoby z uszkodzonym nerwem strzałkowym stwierdza się odwrócenie i opadanie stopy oraz upośledzenie zginania stopy i palucha. Zaburzenie czucia występuje na przedniej i zewnętrznej stronie podudzia jak również na powierzchni grzbietowej stopy.Bardzo rzadko spotykane są sytuacje podczas których w wyniku rwy kulszowej doszło by do całkowitego porażenia mięśni czy też ich zaników. Taka sytuacja może mieć jednak miejsce przy rozległym i bardzo długo trwającym ucisku, który może powodować także problem z nietrzymaniem moczu czy stolca. W wyniku kompresji korzenia nerwowego pojawia się lokalne niedokrwienie oraz stan zapalny, który zaburza przewodnictwo nerwowe zarówno do jak i z kończyn dolnych. Struktury najbardziej wrażliwe na ucisk to włókna ruchowe i czuciowe. Poprzez występowanie dolegliwości bólowych w dolnym odcinku kręgosłupa dochodzi do odruchowego skurczenia się mięśni agonistów i antagonistów kończyn dolnych i tułowia.Przykurczowi ulegają głownie mięśnie z grupy kulszowo –goleniowej, mięśnie przykręgosłupowe w odcinku lędźwiowym. Ma to na celu stabilizację dolnych segmentów ciała aby ochronić uszkodzone struktury i spowodować centralizację dolegliwości bólowych, zmniejszając częstość objawów rwy kulszowej. Niestety taki mechanizm samoobrony wpływa negatywnie na samokontrolę posturalną i skutkuje przybieraniem nie prawidłowej postawy ciała. Klinika Solar to miejsce w którym za pomocą odpowiednio dobranych metod leczenia zostanie podjęta próba zmniejszenia dolegliwości bólowych a także zaistniałych dysfunkcji.