INHALACJE

Zabiegi w klinice

INHALACJE
Inhalacje

Inhalacje to jeden ze sposobów leczenia, ale również profilaktyki schorzeń układu oddechowego. Polega na podaniu drogą wziewną środka leczniczego, który poprzez błony śluzowe gardła i/lub nosa trafia do krwioobiegu. Metoda ta nie obciąża układu pokarmowego a ilość substancji leczniczej jest zdecydowanie mniejsza niż podanie inną drogą podania. Poprzez inhalacje podawane są leki przeciwzapalne, rozkurczowe a nawet antybiotyki. Wody mineralne oraz sole w nich zawarte doskonale nawilżają drogi oddechowe oraz przywracają ich drożność.

Aby aerozol działał skutecznie i mógł docierać do dróg oddechowych pacjenta, jego cząsteczki powinny być odpowiedniej wielkości. W chorobach górnych dróg oddechowych stosowane są aerozole o dużej cząsteczce, nie docierają wtedy do dolnych dróg oddechowych. W astmie oskrzelowej, aby leczenie wziewne było efektywne i bezpieczne, optymalna wielkość cząsteczek aerozolu powinna wynosić 2-5 mikronów.

Leki, które są stosowane do inhalacji to:

- Bronchodilatatory - tj. leki rozkurczające oskrzela - stosowane w astmie w przypadku duszności.
- Glikokortykosteroidy wziewne - stanowią podstawę leczenia astmy oskrzelowej.
- Mukolityki - leki rozrzedzające wydzielinę w drogach oddechowych – używane w leczeniu wspomagającym.

Inhalacje wskazane są w nawracających infekcjach górnych i dolnych dróg oddechowych , dychawica oskrzelowa, zapalenie płuc, oskrzeli nieżyty lub zaniki śluzówki, w stanach zapalnych zatok, a także w przewlekłym kaszlu i nieżycie nosa, gardła, krtani. Również u pacjentów chorych na astmę oraz mukowiscydozę.

Inhalacje posiadają wiele zalet ale również istnieją przeciwwskazania do tego leczenia są nimi:
- Inhalacje nie powinny być wykonywane zaraz po posiłku ani na pusty żołądek, gdyż może to wywołać wymioty i nudności.
- Po zabiegu nie powinno się przez jakiś czas mówić, palić ani wychodzić na zimno.
- Ostra infekcja górnych dróg oddechowych przebiegająca z wysoką gorączką.
- Choroby płuc i oskrzeli z krwiopluciem.
- Zagrożenie krwawieniem i krwawienia z narządów wewnętrznych.
- Ciężka niewydolność krążeniowo – oddechowa.
- Gruźlica płuc.

Osoby, które mają problemy z oddychaniem związanym z gęstą wydzieliną powinny poddać się temu zabiegowi gdyż powoduje on rozrzedzenie wydzieliny i zmniejsza obrzęk oskrzeli. Inhalację pomagają w odbudowie śluzówki nosowej i nabłonka migawkowego w górnych drogach oddechowych. W Pienińskiej Klinice Leczenia Bólu posiadamy w ofercie inhalacje po wcześniejszej konsultacji z naszym lekarzem.