STENOZA KANAŁU KRĘGOWEGO

09 listopad 2016

STENOZA KANAŁU KRĘGOWEGO
Stenoza kanału kręgowego

Stenoza, jest to stan ciasnoty wewnątrz kanału kręgowego, która prowadzi do podrażnienia, a nawet do uszkodzenia struktur nerwowych wewnątrz kanału kręgowego, chodzi tu zwłaszcza o korzenie nerwowe. Stenoza zwyrownieniowa najczęściej występuje na poziomie odcinka szyjnego i lędźwiowego kręgosłupa, rzadziej w odcinku piersiowym.
Przyczyny powstawania ciasnoty wewnątrzkanałowej wiązane są ze "zużyciem" kręgosłupa pod wpływem licznych przeciążeń. Problem stenoz dotyczy zazwyczaj ludzi po 50 r.ż. związane jest to z postępującym procesem degeneracyjnym (zwyrodnieniowym) komórek budujących kręgosłup. W konsekwencji powyższych procesów zwyrodnieniowych dochodzi do pogrubienia oraz stwardnienia poszczególnych więzadeł kręgosłupa, zarośnięcia i przerostu stawów międzykręgowych oraz powstawania mostów kostnych między trzonami sąsiadujących ze sobą kręgów zwanych osteofitami.

Objawy:

W początkowym stadium choroby objawy są dość niejednoznaczne i subiektywne. Nasilają się w miarę postępu procesów zwyrodnieniowych, w momencie pojawienia się ucisku na struktury nerwowe.

Odcinek lędźwiowy:

- Ból miejscowy o charakterze korzeniowym (promieniującym) w przypadku ucisku korzenia nerwowego najczęściej pojawia się w zakresie pośladków, tylnej powierzchni ud, bocznej części podudzi oraz łydkach.
- Zaburzenia czucia  odczuwane jako mrowienie, palenie, zaciskanie w określonej lokalizacji.
- Zaburzenia sprawności ruchowej w zakresie kończyny dolnej (np. opadanie stopy).
- W rzadkich przypadkach pojawiają się dolegliwości pęcherzowe lub jelitowe powodujące problemy z oddaniem moczu i/lub kału.

Dolegliwości kliniczne w przypadku stenozy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa zazwyczaj nasilają się podczas chodzenia oraz zmniejszają swoje nasilenie podczas siedzenia, leżenia oraz pochylania się do przodu.

Odcinek szyjny:
- Ból miejscowy o charakterze korzeniowym (promieniującym) w przypadku ucisku korzenia nerwowego najczęściej pojawia się w zakresie łopatek, barków, ramion, przedramion bądź dłoni.
- Zaburzenia czucia odczuwane jako mrowienie, palenie, zaciskanie w określonej lokalizacji.
- Zaburzenia sprawności ruchowej kończyny górnej (np. utrudnienie pisania, niemożność utrzymania przedmiotów w dłoniach).
- Zaburzenia chodu i/lub równowagi.

Diagnostyka stenozy zwyrodnieniowej rozpoczyna się zebraniem przez lekarza dokładnego wywiadu chorobowego, badania fizykalnego i neurologicznego, jednak ostatecznym potwierdzeniem diagnozy jest wykonanie badań obrazowych tomografii komputerowej lub rezonansu magnetycznego.

Leczenie:

Zachowawcze:
 Rehabilitacja ma istotne znaczenie dla zmniejszenia się objawów bólowych stenozy. Polega ona na terapii manualnej, ćwiczeniach funkcjonalnych wspartych fizykoterapią ( w naszej Klinice możemy zaproponować zabiegi głębokiej oscylacji, zabieg doskonale działa na mikrokrążenie, poprawiając odżywienie i ukrwienie tkanek, a co za tym idzie hamuje procesy zwyrodnieniowe, dodatkowo w celu zmniejszenia dolegliwości bólowych możemy zaproponować szeroką gamę zabiegów z zakresu elektroterapii).

Operacyjne:
Zabieg laminektomii ma na celu poszerzenie kanału kręgowego. Zabiegowi temu często towarzyszy stabilizacja kręgosłupa, przeprowadza się ją gdy w momencie operacji konieczne jest usunięcie stawów kręgosłupa, celem zabezpieczenia przed postępowaniem procesu zwyrodnienia.