CHOROBA SCHEUERMANA

09 grudzień 2016

CHOROBA SCHEUERMANA
Choroba Scheuermana

Choroba Scheuermanna, inaczej jałowa martwica kręgosłupa lub kifoza młodzieńcza, to choroba kręgosłupa, w przebiegu której, podobnie jak w przypadku kifozy patologicznej, dochodzi do powolnego wygięcia kręgosłupa ku tyłowi w odcinku piersiowym. Jednak schorzenie to dotyka tylko dzieci przed lub w okresie dojrzewania. Jakie są przyczyny i objawy choroby Scheuermanna? Na czym polega leczenie?
Choroba Scheuermanna, inaczej jałowa martwica kręgosłupa lub kifoza młodzieńcza, to choroba kręgosłupa polegająca na powolnym wygięciu kręgosłupa ku tyłowi w odcinku piersiowym (najczęściej), piersiowo-lędźwiowym lub lędźwiowym. Do tego procesu dochodzi najczęściej u dzieci w wieku 12-16 lat (choć niekiedy początek choroby może mieć początek nawet w wieku 9 lat).

Istotą choroby Scheuermanna jest martwica i obumieranie trzonów kręgowych oraz krążków międzykręgowych kilku sąsiadujących ze sobą kręgów bez udziału wirusów, grzybów i bakterii. Podłożem tego procesu jest niedostateczne ukrwienie tkanki kostnej, do którego dochodzi w wyniku przerwania naczyń zaopatrujących te kości w krew.
- objawy neurologiczne nie występują
- deformacji kifotycznej może towarzyszyć skolioza
- obserwowana jest tkliwość nad wyrostkami kolczystymi
- często zwiększone napięcie w obrębie mm.kukszowo-goleniowych,piersiowych oraz mm.biodrowo-lędzwiowych
- choroba występuje w przybliżeniu jednakowo często u dziewcząt jak i u chłopców

W obrazie RTG zauważalne:
- kifoza większa niż 40 stopni na którą składają się co najmniej 3 sąsiadujące ze sobą kręgi o sklinowaceniu równym 5-ciu lub więcej stopniom
- szczyt kifozy najczęściej wypada  w okolicy Th8-Th9
- nierególarne końce górnej i dolnej płytki trzonu
- zmniejszona wysokość trzonów kręgowych
- liczne gózki Szmorla-zawartość krążków międzykręgowych wciska się do gąbczastej tkanki kostnej trzonów

Leczenie :
Zachowawcze-opiera sie na treningu medycznym oraz zabiegach fizykoterapii np.głęboka oscylacja,bodyflow,borowina
Operacyjne-jeśli kifoza jest większa niż 75 stopni lub z powodu zaburzeń neurologicznych.